HOITOMUODOT

Physiotherapy

Fysioterapia

Fysioterapialla pyritään vaikuttamaan ja korjaamaan tuki- ja liikutaelimistön ongelmia. Venyttelyllä, hieronnalla ja mobilisoinnilla parannetaan nivelten liikkuvuutta ja pehmytosien elastisuutta ja siten koko kehon toimintaa.

Fysioterapiaan kuuluvilla hoidoilla (mm. lämpö- ja kylmähoidot sekä sähköhoidot) poistetaan kipua ja niitä käytetään potilaan tarpeiden ja etujen mukaisesti.

Klassinen hieronta

Hieronta vilkastuttaa verenkiertoa sekä imunesteen (lymfan) kulkua, rentouttaa lihaksia helpottaen jännityksistä johtuvia kiputiloja. Hieronnalla on myös keskushermostoa rauhoittava vaikutus.

Massage Therapy
Sports Injury

Urheiluhieronta

Urheiluhieronta muistuttaa läheisesti klassista hierontaa. Urheiluhieronta vaatii kuitenkin hierojalta lajikohtaista tietämystä, tietämystä harjoittelunperusteista sekä hieronnan vaikutuksesta harjoitteluun sekä urheilusuoritukseen. Nykyisin monet liikkuvat varsin runsaasti harrastajatasollakin, tällöin myös urheiluhieronta toimii hoitona loistavasti.

Urheiluhieronnan tavoitteita:
- Palautumisen edistäminen
- Vammojen ennalta ehkäiseminen
- Vammojen parantumisen nopeuttaminen
- Sidekudoksen elastisuuden parantaminen
- Lihaskireyden aikainen toteaminen
- Yleinen rentoutuminen

Neula-akupunktio

Neula-akupunktio on ikiaikanen kiinalainen hoitomenetelmä, joka auttaa esimerkiksi kroonisiin lihassärkyihin, päänsärkyyn, migreeniin ja vaikkapa raskauden aiheuttamiin selkäkipuihin.

Neula-akupunktio on perifeeristä stimulaatiota, joka vaikuttaa sekä somaattiseen että autonomiseen hermostoon, vapauttaa opioideja, seratoniinia ja endorfiinejä, jotka vähentävät kipua ja tuovat samalla raukean hyvänolon tunteen koko kehoon.

Acupuncture Close Up
Osteopath performing IASTM myofascial release for quadriceps, quads pain releif.jpg

Lihaskalvohieronta

Lihaskalvohieronnan lähtökohtaisena tarkoitus on vähentää kipua. Lihaskalvohieronnassa mekaanisella käsittelyllä aiheutettaan paineärsytystä lihaskalvolle, jolloin kipuhermojen aktiivisuus vähenee ja kipu käsiteltävältä alueelta helpottaa.

Lihaskalvohierontaa käytetään lihasten kiputiloihin, nivelsideongelmiin, jänteisiin ja näiden rappeumiin sekä rasituskipuihin. Esimerkiksi tuki- ja liikuntaelinten kiputilat herkistävät lihaskalvojen kipupäätteitä, jolloin lihaskalvo aristaa voimakkaasti. Tutkimuksissa onkin todettu, että jos kipu saadaan helpottumaan, aristus vähenee.

MDT-menetelmä

Mekaaninen diagnosointi ja hoito alkaa potilaan taudinkuvan määrittelyllä ja fyysisellä tutkimuksella, missä pääpaino on oireiden analysoinnissa suhteessa tiettyihin toistettuihin rangan liikkeisiin ja pitkäkestoisiin asentoihin. Potilaalle suunnitellaan yksilöllinen hoito-ohjelma hänen kipunsa, sentralisaatio-ilmiön ja liikkeiden käyttäytymisen perusteella.

Physiotherapy
Child Physiotherapy

Kinesioteippaus

Kinesiotaippausta käytetään lievittämään kipua, lisäämään nivelliikkuvuutta, ohjaamaan liikettä tai kehon käyttöä, kohentamaan asento- ja liiketuntemusta sekä optimoimaan lihastoimintaa.

Kinesioteippaus on luonteeltaan sensorinen teippaus ja sen vaikutus perustuu pääsääntöisesti proprioseptiikkaan, ihon ja sen alla olevien kudosten kautta keskushermostolle välittyvän aistimuksiin sekä teipin avulla tehtäviin kevyisiin kudosten siirtoihin.

Dynaaminen teippaus

Dynaaminen teippaus (Dynamic taping®)
Australialainen fysioterapeutti Ryan Kendrick kehitti dynaamisen teippausmenetelmän alunperin urheilijoille vähentämään liiallista kuormitusta ja ylirasitustiloja poissulkematta kuitenkaan harjoittelun mahdollisuutta.

Dynaamisen teippauksen tarkoituksena on kontrolloida ja keventää lihasten ja jänteiden kuormitusta hoidettavilla alueilla. Elastista energiaa hyödyntävä teippi kuitenkin samalla optimoi kehon toimintaa ja tehostaa liikkeen tuottamista.

Biomekaanisesti toimiva teippi sopii erinomaisesti lihasten ja jänteiden ylirasitusvaivoista kärsiville. Sitä voidaan käyttää apuna kaikissa tuki-ja liikuntaelimistön ongelmissa. Dynaaminen teippaus soveltuu lähes kaikille vartalon ja raajojen lihaksille ja se mahdollistaa kuntoutuksen aloittamisen toipumisen varhaisessa vaiheessa.

Dynamic taping of one shoulder.jpg